По Пътя на коприната – Узбекистан и Киргизстан. Самарканд -> Ташкент-> Фергана.

18-08-2014

18.07.2014 Самарканд

По план тази сутрин напуснахме Самарканд в посока Ташкент. Това щеше да ми е първото пътуване с групата на камиона.

Преди да се кача, ми показаха, кое къде е. Имахме отделение за големите багажи, спални чували и шалтета.  На покрива на камиона стояха палатките и огромна навита тента, която се пускаше да пази завет или от дъжд, когато къмпингувахме.

Имаше отделни отделения за резервоар с пречистена вода за пиене, място за съдове и храна, три газови котлона и големи бутилки за газ. От другата страна имаше място за столовете и две огромни метални маси. Каросерията беше преправена на автобус с места за около 20 човека. В края на камиона имаше обособена малка библиотека. Имахме хладилник и тайник за ценни неща като пари и паспорти.

При хубаво време, от покрива се пускаха две пейки навътре и можеше да се седне, така че да се наблюдава от високо какво се случва по време на път.

Пътниците бяхме разделени на групички за готвене и пазаруване и отделно всеки си имаше индивидуални задачки – товарене на багаж, чистене, вадене на маси столове и т.н. Групата за готвене се състоеше от трима човека и по време на къмпингуването беше отговорна да сготви закуска, обяд и вечеря, а преди това да напазарува в рамките на определен от водачите бюджет.

След трите дни в Самарканд, вече бях напълно убедена, че Узбекистан човек може да си го обикаля и сам.

Без проблем си правиш резервация за хотел, а пък с влака можеш да  пътуваш почти през цялата страна в относително добри условия. Там където не стигаше влак можеше да се пазариш за такси. Узбекистанските авиолинии също са опция за пътуване от Ташкент до по-далечните градове – билетите не са скъпи, но не знам колко са надеждни.  Ето тук  може да намерите разписание на влаковете от Ташкент (оказа се, че часовете са приблизителни).  Фирмата advantour, не е много надеждна за резервации. Писах им няколко пъти, но така и не получих отговор.

Но както писах по-рано, в Ташкент може да си купите билетите сами, директно от гишето. Не е желателно да се случва в последния момент, защото много хора пътуват.

И така, натоварихме се на камиона и потеглихме. Движехме се, не много бързо, по-хубаво асфалтирани пътища.

От време на време ни спираха за снимки и тоалетна по пътя. Не разбрах защо спирахме само по храстите за тоалетна, като тук там се виждаха крайпътни заведения, които можехме да използваме.

При всяко преминаване от област в област има полицейски пункт за проверка.

За около 5-6 часа стигнахме в Ташкент. Планувахме два дена престой там, които се чудех как да оползотворя. На около час и половина от Ташкент има национален парк в планината и мислех да звънна на някоя от местните туристически компании, да се запиша на разходка за уикенда.  Защото Ташкент вече го бях разгледала и не мислех да губя повече време за него.

Уви, 1 час след като се настанихме в хотела, почувствах леко неразположение, което прерасна в треска и проблеми със стомаха. Малко се притесних, защото предишния ден пих вода от чешма до Афрасиаб и после ядох грозде от пазара, което уж измих на една пръскачка за вода от където видях, че местните си пият вода. Помислих си, че ме е налазил някой гаден местен бацил, който ще ми разкаже играта:D

Изпих два имодиума и се кротнах в хотела. И така, два дена на вода и активен въглен. На втория ден се размърдах и реших да отида до някоя местна аптека да търся още активен въглен, че си ме чакаше път – цял Киргизстан.

Взех листовката от българската версия, където пишеше името на латински и отидох в първата аптека.  Посрещнаха ме двама аптекари със заголени шкембета и казаха, че не знаят какво е това. После отидох в друга. Аптекарите бяха в престилки тип "спешно отделение". Това ми вдъхна повече надежда и се оказа че имат. Педупредиха ме, да вземам по-малки дози, защото имало някакви специални добавки и било по-силно.  Не знам какви бяха добавките, но пих два пъти и бях като нова :D

На следващия ден напуснахме Ташкент и се отправихме през Ферганската долина към Фергана.

21.07.2014 Ташкент

Тръгнахме с таксита, защото пътят минаваше през планински проход, който е на около 2300м надморска височина и не позволяваха от там през деня да се движат пътнически превозни средства с хора на борда.

Единият от английските ни водачи Линдзи и местният Джейло тръгнаха с нас, а Тим - главният водач - тръгна с камиона. Притесненията му бяха, че могат тотално да му откажат да премине през прохода и да трябва да се прехвърля през Таджикистан, където нещата се усложняваха повече.

Ние се натоварихме по трима в колите и потеглихме на юг.

Шофьорът на нашето такси се оказа голям бъбривец. Като разбра, че разбирам руски не млъкна през цялото време. Сложих spot-a на предното стъкло и той беше много горд, че в неговата кола имаме връзка със спутника в космоса:D После се похвали на всички останали.

Човекът беше пенсиониран офицер от руската милиция. Показа ми и служебната си книжка. Може би това му даваше и увереността да кара само в най-лявата лента и да бибитка на всички, които му се пречкаха. Четирите коли се движехме в ескорт и според него той имаше най-важната роля да затваря колоната.

Ферганската долина е едно от най-плодородните места в Узбекистан и Киргизстан – тук се гледа много памук, плодове и зеленчуци. Живота по полето кипеше с пълна сила. Нямаше пустеещи земи, градините на хората изобилстваха. Виждаха се хора работещи на полето. Овощните дръвчета бяха отрупани с  плодове. Тук там се виждаха продавачи на дини, пъпеши, ябълки и праскови. Засяваха памука за догодина. На всякъде се лееше вода по изкуствено направените канали за напояване.

Преминаването на прохода мина без проблем. Наслаждавахме се на първите планински гледки от дни. Минахме през няколко тунела. Входовете се охраняваха от военни и беше забранено да се снима. Паралелно на асфалтирания път се виеше и новострояща се железопътна линия, която ще свързва Ташкент с Фергана. През 2015 та година във Фергана ще се проведе Спартакиада, на която се очаква да дойдат много хора и до тогава линията трябва да е готова.

Първата ни спирка беше в Коканд, един от по-големите градове във Ферганската долина.

Бил е столица на Кокандското ханство през 18ти – 19ти век. Посетихме ханския палат, който е запазен в добро състояние.

Следващата спирка беше в Маргилан. Считан за копринената столица на Съветският съюз. Влязохме в стара фабрика, където на времето са се произвеждали топове коприна. А в днешно време повече памучни платове. В двора на фабриката беше запазена и старата работилница за коприна. Видяхме стъпка постъпка как копринената буба се превръща в цветна коприна.

Първо се попарва и се изтеглят копринените нишки.

След като изсъхне и се избели, нишките се опъват и събират на дебели масури за боядисване.

След това се разчертава шарката.

Отделението за боядисване.

Някой от естествените багрила.

Готовата коприна.

След Маргилан се отправихме към Фергана – най-големият град в долината. Там изкарахме нощта в приятен хотел с огромни стаи и басейна на двора. Вечерта пред хотела имаше забава с музика и въртелешки на която се беше събрал целият град.

На другият ден потеглихме към Планинските Царства на Киргизстан. Вече нямах търпение…

Очаквайте продължение...

Деси

По Пътя на коприната - Узбекистан и Киргизстан. Подготовката.
По Пътя на коприната - Узбекистан и Киргизстан. София-> Истанбул->Ташкент.
По Пътя на коприната – Узбекистан и Киргизстан. Ташкент -> Самарканд.

11-08-2014 19:23
Не се сещам кога и как се зароди в мен желанието за пътуване из Централна Азия. Може би беше още преди няколко години, когато си купих книгата на английския пътешественик Колин Таброн – Сенки по пътя на коприната. Четейки, такова пътуване ми изглеждаше, както много интересно, така и много далечно и ...
Flower

Love calls everywhere and always…

14-02-2017
Според будизма, истинската любов има четири аспекта – великодушие, състрадание, радост и свобода. Не се страхувайте да покажете любовта си, да бъдете себе си, да заявите присъствие, да осъзнаете своето място и да оцените мястото и присъствието на другия в живота си... Думи като „Аз съм тук, за теб “ и „Аз ...

Какво имам в хладилника?

Ако се чудите какво да сготвите с продуктите, които имате в хладилника, използвайте нашата търсачка. Въведете основен продукт и негов подвид, натиснете "Търси". Ще се появи списък от рецепти които съдържат всички продукти или част от тях.

Най-харесвани

Великденски КозунакМалиново изкушение
Картофен пай с леща и баклаДива ферментация на зеленчуци
Соден хляб с лимец, босилек и чесънДвойно шоколадови кексчета с привкус на мента и лайм
Печен патладжан по персийски Картофени кюфтета
Flower

Студено кафе с ароматни подправки

21-08-2016
  Всяко едно пътуване  на юг или на изток от Европа, е наслада както за душата, така и за небцето. И ако на изток към централна Азия, чаят постепенно измества кафето, то на юг към Африка, не само че е ежедневие, но и държи челни позиции.   Преди време попаднах на публикация на ...
виж всички

Освежаващ фреш с пъпеш и босилек

08-02-2016
Сто процента освежаваща напитка за горещ или просто „труден“  ден. Всичко от което се нуждаете е парче охладен пъпеш, няколко стръка пресен босилек, вода и лед. Блендирайте или пасирайте всичко заедно. Декорирайте със свежи листенца босилек и сервирайте във висока стъклена чаша.   Наздраве,   Деси