Приказки от 1001 нощ: Керман – към изгубените крепости.

10-09-2015

В Керман пристигнахме след около 9 часа „път с камили“ през сухите ирански земи. Всъщност пътувахме с ВИП автобус, по много добри пътища, но разстоянието от 600 км изминахме за около 9 часа, което ни се стори много.

С качването в автобуса получихме по една пластмасова кутия пълна с пасти, вафли и шоколади. Придвижването из Иран с обществен транспорт е удобно, чисто, евтино и калорично.Заради климатика температурата вътре е около 15 градуса, но това е добре дошло за 70% от местните женички, които са облечени с по няколко ката дрехи. Като цяло съм привърженик на обличането на слоева, но в планината. Тук при температури от 40 градуса не може да махнеш нито един слой.

Шофьорите нямат навика да спират много, много за тоалетна. За сметка на това, спирката за обяд и чай е задължителна. Тридесет минутната почивка  в крайпътен ресторант беше напълно достатъчна, за да се насладим на най-вкусното задушено с патладжан. Разбира се за нас без месо, но със задължителния ориз, хляб, пресен лук и кутийка кисело мляко.

В момента Керман е модерен, индустриален град. В рaйона има мини за добив на полезни изкопоеми. Отглеждат се фурми и най-висококачествен шам фъстък. Археологическите находки, обаче свидетелстват за живот по тези земи още от преди 4 хиляди години пр. Хр.

Отправна точка е за крепостите в Бам и Раян. Както и за едно от най-горещите места в света – наречено Шахдад. Мястото е известно с невероятните си скални образувания наречени “Kalouts“. Температура през лятото в Шахдад достига до 70 градуса Целзий, което го прави недостъпно през юли-август.

Пътят от Шираз до Керман се виеше през пустош и чукари. Тук там мяркахме  по някое друго изкуствено засадено дърво шам фъстък. Уникален е начинът, по който хората са оградили всеки един дънер с камъни и малки каналчета, само и само водата да се задържи за малко по-дълго време.

Настанихме се в хотела и след освежителната доза кардамонов чай излязохме на разходка. В Иран активния живот по улиците започва след 6 часа – хората плъзват по пазарите и градинките. И тук, както и в предишните няколко града, имаше огромен пазар и каравансарай.

Пазарите в Иран никога не омръзват. Всеки си има своето уникално излъчване и разбира се стоки типични за съответния регион.

Керман е известен с шам фъстъка, килими,  медните съдове, чиято цена се обявава за килограм и уникалните сплескани маслени сладки с пълнеж от фурми в средата

Разбира се, аз веднага се лепнах на медните тенджери, подноси и тави. Изглеждаха много автентични – веднага ги вписах в  бъдещите си експозиции!

Тук за първи път зеблязах и чувалите с печени семки от дини и пъпеши. Още преди време четох, че този вид семки са много използвани в Иран. Купихме си от всичко по малко.

На следващия ден, след закуска се отправихме на югоизток към крепостта Бам.

Крепостта в Бам преди земетресението. Източник: Wikipedia

Уникална със своята архитектура. През 2003 година регионът е разтърсен от много мощно заметересение, което изравнява със земята целия град заедно със крепостта. Има много жертви. Десетина години по-късно започват реставрации и в момента са възстановени няколко стени и помещения в района на крепостта.

Бам след реставрацията.

Тъй като беше горещо, по обяд решихме да постъпим като местните -  да си  направим пикник под дебелата сянка около крепостта в Раян.  Азаде и шофьорът се разпръснаха из малките магазинчета и за двадесет минути бяха готови. Купиха дори и диня!

В Иран големите супермаркети не са на почит – пазарува се от пазара или от квартални магазинчета.

Настанихме под дебелата сянка на едно дърво редом с местните. Разбира се, всички ни зяпаха и много ни се радваха. Вече свиквахме с това внимание.

Гостоприемството на иранците е впечатляващо - даваш на някого нещо, защото не ти трябва, а в замяна те ти дават два пъти повече! Остана ни половин диня и решихме да я подарим на семейството, излежаващо се до нас. В замяна те настояваха да вземем цял пъпеш!

Крепостта в Раян е по-запазена. Вътре много ясно може да се види как са изглеждали старите къщи – с широки вътрешни дворове и широки отворени пространства.

В краят на деня се насладихме на персийската градина Shazdeh′s garden  в близост до Махан.

Автобусът за Язд потегляше на следващия ден късния следобяд.

Времето преди това посветихме на градския пазар, каравансарая...

...хамама...

...

...джамията...

....и пихме чай в традиционна чайна.

На обяд, готвачът в хотела ни изненада със специални вегетариянски блюда – куку (омлет със зелени подправки и лук) и леща.

Беше много доволен от факта, че се е досетил да сготви нещо традиционно без  да използва месо. Ние също останахме доволни.

Два часа по-късно, блаженно настанени на втори ред в автобуса се отправиме към Язд…

Деси

Приказки от 1001 нощ: Шираз - културната столица на Иран.

Приказки от 1001 нощ: По следите на Персийската империя - Пасаргад и Персеполис.

Приказки от 1001 нощ - Техеран.

Хронологията на едно пътешествие. Месец преди началото – пътувай със стил. Дрехи и аксесоари за града.

Хронологията на едно пътешествие. Месец преди началото – пътувай със стил.  Дрехи и аксесоари за града.
14-06-2015 14:16
Започнах да разтягам много локуми покрай това пътуване. Някой ще си кажат, какво пък толкова - решаваш къде, мяташ багажа в раницата и тръгваш. Да, разбира се, че може и така. Аз също съм любител на спонтанното тръгване. Но в случая имам време да обмисля всичко и се възползвам от ...

04-05-2015 16:18
Приятели, малко по-малко нещата за тазгодишното ми пътуване започнаха да са случват – дестинацията е избрана, участниците са на лице,  датата е решена и документите  за виза се подготвят. Шансът пътуването да се реализира  се увеличава с всеки изминал ден! Реших през останалите 2 месеца  да споделям с вас подготовката за ...

13-07-2015 22:25
И ето, дните се нижат и мечтите се сбъдват. Намерението от вчера е сбъдната реалност днес… Чустваш как всички тревоги, мисли и неволи от изминалите месеци изчезват, а ти си лек, изпълнен с предчуствие за нещо хубаво, нещо ново, нещо мистично… И някак си, с лекота, отброяваш оставащите до отпуската дни, кроиш ...

14-02-2017
Според будизма, истинската любов има четири аспекта – великодушие, състрадание, радост и свобода. Не се страхувайте да покажете любовта си, да бъдете себе си, да заявите присъствие, да осъзнаете своето място и да оцените мястото и присъствието на другия в живота си... Думи като „Аз съм тук, за теб “ и „Аз ...
Flower

Какво имам в хладилника?

Ако се чудите какво да сготвите с продуктите, които имате в хладилника, използвайте нашата търсачка. Въведете основен продукт и негов подвид, натиснете "Търси". Ще се появи списък от рецепти които съдържат всички продукти или част от тях.

Най-харесвани

Великденски КозунакМалиново изкушение
Картофен пай с леща и баклаСоден хляб с лимец, босилек и чесън
Двойно шоколадови кексчета с привкус на мента и лаймПечен патладжан по персийски
Картофени кюфтета Домашна лютеница

21-08-2016
  Всяко едно пътуване  на юг или на изток от Европа, е наслада както за душата, така и за небцето. И ако на изток към централна Азия, чаят постепенно измества кафето, то на юг към Африка, не само че е ежедневие, но и държи челни позиции.   Преди време попаднах на публикация на ...
виж всички

Освежаващ фреш с пъпеш и босилек

08-02-2016
Сто процента освежаваща напитка за горещ или просто „труден“  ден. Всичко от което се нуждаете е парче охладен пъпеш, няколко стръка пресен босилек, вода и лед. Блендирайте или пасирайте всичко заедно. Декорирайте със свежи листенца босилек и сервирайте във висока стъклена чаша.   Наздраве,   Деси